Darmowa dostawa od 299,99 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Home office - dobre rozwiązanie czy utrudnienie w życiu zawodowym?

2022-05-19
Home office - dobre rozwiązanie czy utrudnienie w życiu zawodowym?

Dla jednych home office to ogrom zalet, dla innych spore utrudnienie i szereg komplikacji. Czy jednak praca z domu może być ułatwieniem i lepszą formą pracy niż tradycyjne korzystanie z biura? Jakie są plusy, a jakie minusy tego typu pracy i co warto wiedzieć o tym mechanizmie? Zapraszamy do lektury.

Home office - wady i zalety

Jako największe zalety pracy zdalnej warto wskazać brak potrzeby dojazdów. Stanie w korkach i wczesne pobudki potrafią być frustrujące, dlatego wielu pracowników ochoczo przyjmuje perspektywę home office. Poza szansą na dłuższy sen pozytywnym aspektem jest rezygnacja z dress code’u - osoby, od których dotychczas wymagało się nienagannej prezencji mogą poczuć zdecydowanie większą swobodę - pokochać dresy i tzw. domowe outfity.

Pracując z domu można sporo zaoszczędzić - szczególnie w kontekście obecnych cen paliwa. Zdalna praca to również szansa większej elastyczności godzin pracy, które nierzadko mogą wybiegać poza utarte standardy. To z kolei może przyczyniać się do większej produktywności, co jest pożądane w wielu sektorach.

Niestety home office może się także wiązać z pewnymi niedogodnościami. Jako minusy pracy w domu można wskazać konieczność przystosowania swojego miejsca pracy, co nierzadko bywa związane z potrzebą przeorganizowania swoich wnętrz. Wiele osób, które nie dysponują wolnymi pomieszczeniami, niechętnie spogląda w kierunku biurek, które są zmuszone zająć część pokoju dziennego, jadalni lub sypialni.

Wyposażenie biurowe, które ułatwi Ci pracę zdalną

Jeśli zależy nam na stworzeniu jak najlepszych warunków pracy, warto zadbać o swój domowy gabinet i jego wyposażenie. Najlepszym pomysłem jest wydzielenie odrębnego pomieszczenia lub choćby fragmentu wnętrza i przystosowanie go do pracy - powinno się tam znaleźć biurko oraz wygodny fotel, który odciąży kręgosłup podczas kilkugodzinnego siedzenia. Jeśli korzystamy z komputera, konieczne jest zadbanie o takie akcesoria biurowe jak przedłużacze, dzięki którym podłączymy całą niezbędną elektronikę. Poza gniazdem na ładowarkę do telefonu, czy laptopa należy pamiętać o miejscu na lampkę, aby nie nabawić się kłopotów ze wzrokiem.

Pracę z domu zdecydowanie ułatwi odpowiednie wyposażenie biurowe służące do organizacji. W opanowaniu miejsca pracy w domu poza odpowiednimi meblami pomocne będą także odpowiednie artykuły biurowe, dzięki którym łatwiej zapewnić sobie porządek. Jeśli mamy sporo dokumentów lub faktur dobrze jest zadbać o teczki z gumką, lub transparentne koszulki i segregatory, dzięki którym wszystko będzie prezentować się znacznie estetyczniej. Doskonale sprawdzają się wszelkie tekturowe pojemniki, które nie zajmują wiele miejsca, a są ogromnie pomocne w uporządkowaniu przestrzeni. Na elementy większego kalibru najlepszym rozwiązaniem są zamykane pudełka z tworzyw sztucznych, które po zakończeniu pracy można wsunąć pod biurko, unikając chaosu.

W opracowaniu planu pracy i sporządzeniu podręcznych notatek pomocna będzie np. tablica suchościeralna, na której zapiszemy ważne informacje. To świetna alternatywa dla samoprzylepnych karteczek - jest wielofunkcyjna, a przy okazji pozwala na redukcję śmieci, więc pozytywnie wpływa na ekologię.

Praca w domu powinna być zaplanowana nie tylko pod względem miejsca, ale także samych działań - niesie za sobą wiele pokus, które mogą wpływać na nas rozpraszająco. Aby nie dać się odciągnąć od zadań, warto w kontrolowany sposób zarządzać swoim czasem.

Jak zorganizować pracę w domu?

Należy jasno określić ramy - zaplanować godziny pracy, a także czas na przerwę, którą można przeznaczyć na posiłek lub inne zadanie - analogicznie do tego, jak wyglądałoby to faktycznie, gdybyśmy udali się do biura.

Organizacja pracy w domu powinna obejmować wyznaczenie celów na dany okres. Warto wskazać sobie konkretne zadania i przestrzegać założonego planu. Pojawi się dyscyplina, dzięki której łatwiej będzie realizować swoje obowiązki. Już przed pierwszą sesją dobrze jest precyzyjnie określić zasady funkcjonowania, nie tylko, by być efektywnym, ale także, aby praca nie ciągnęła się w nieskończoność i ponad ustalone godziny.

Konieczne jest także zadbanie o odpowiednie oświetlenie. Praca stanie się znacznie przyjemniejsza, jeśli przestrzeń robocza znajdzie się w okolicy naturalnego światła. Wsparciem dla niego powinny zostać kompaktowe lampki LED na wysięgnikach, które pomogą doświetlić przestrzeń. Najlepiej postawić na te o barwie neutralnej lub z białym światłem, które wspomaga koncentrację i skupienie.

Jak rozłączyć życie rodzinne od pracy?

Jeśli praca ma być efektywna, rozdzielenie obowiązków domowych jest koniecznością. Aby właściwie skupić się na swoich zadaniach, należy zapomnieć o pralce, zmywarce, nie wspominając już o rozpraszaczach w stylu popularnych portali społecznościowych, które potrafią zabrać wiele cennego czasu.

Komplikacje pojawiają się również podczas kontaktów z innymi osobami. Jeśli tylko mamy taką możliwość warto zaprowadzić pociechy do szkoły, przedszkola lub powierzyć je komuś pod opiekę, a efektywność pracy zdalnej z pewnością się poprawi.

Home office może być świetną sprawą, jeśli tylko mamy w sobie odrobinę samozaparcia i potrafimy oddzielić czas pracy od domowych zadań. Rozwiązanie to ma wiele zalet, jednak jest stosunkowo nowym zjawiskiem, dlatego nic dziwnego w tym, że musimy się go nauczyć i zrozumieć. Jeśli to zrobimy, możemy zyskać całkiem sporo korzyści, w postaci oszczędności czasu na dojazdy do biura i wielu innych ułatwień dla naszego zawodowego życia.

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.87 / 5.00 223 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-08-18
Szybka dostawa, Pani z obsługi bardzo miła! Polecam!
2022-08-18
Wszystko ok

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel